Matfattigdom kvar på höga nivåer enligt färsk undersökning

Matmissionens medlemsundersökning har genomförts för andra året i rad. Med sin unika inblick i en ekonomiskt utsatt grupp bekräftar den att matfattigdomen växer sig starkare i Sverige.

I årets enkät är det fler som talar om oro för att inte kunna äta sig mätta.  Undersökningen är den största i sitt slag som ställer frågor om kostvanor och matfattigdom till människor som är mottagare av välfärd i Sverige. Den ger därför en unik och aktuell inblick i hur det är att leva i fattigdom. Enkäten ger svar på i vilken utsträckning Matmissionens sociala matbutiker uppfyller sitt syfte – att lindra matfattigdom – men fritextsvaren beskriver också medlemmarnas/kundernas utmaningar i vardagen.  
 

– Det vi reagerat starkast på i årets undersökning är att många fler använder ord och uttryck som beskriver att de inte kan äta sig mätta eller att de själva hoppar över måltider för att kunna ge barnen ordentligt med mat. Det är fortfarande en liten del av alla svarande, men ökningen är signifikant och beskrivs av personer som upplever detta trots Matmissionens stöd. Utöver detta finns inga stora rörelser från förra året, och den bekräftar bilden av att matfattigdom i stort handlar om att kraftigt begränsas i sina val, samt att det är mer utbrett än vad många kanske tror, säger Johan Rindevall som är chef för Matmissionen nationellt. 

Matmissionen är en nationell kedja av sociala matbutiker där den som har en inkomst lägre än 13 622 kronor i månaden kan handla mat till en tredjedel av ordinarie butikspris. Matmissionen har 25 000 medlemmar över hela Sverige. Matmissionen är möjligt genom ett samarbete med dagligvarubranschen som donerar livsmedel som annars hade riskerat att bli matsvinn. Det primära syftet med butikerna är att lindra matfattigdom. 

– Undersökningen visar precis som förra året flera positiva effekter av medlemskapet i Matmissionen. Många nämner till exempel hur lättnaden de upplever hjälper dem att ta nästa steg i sina utmanande livssituationer, eller hur man äntligen har råd med någon frukt eller ett mellanmål. Det märks att det finns ett behov av att berätta, inte minst eftersom så många svarat även i år, säger Johan Rindevall 

Årets undersökning bekräftar att matfattigdomen ligger kvar på höga nivåer i Sverige där 46 procent av respondenterna uppger att de inte har råd att äta kött, fisk eller ett vegetariskt alternativ mer än högst två gånger i veckan. Något som också Statistiska Centralbyråns statistik visar där motsvarande siffra, som avser hela befolkningen, har fördubblats under de senaste tre åren. I Matmissionens enkät svarar nära hälften att Matmissionen ger dem möjlighet att äta mer frukt och grönt som de annars inte skulle ha råd med. Sju av tio känner mindre stress över inköp och kostnader kopplat till mat sedan de blev medlemmar i Matmissionen. Trots att medlemmarna upplever att de på flera sätt fått det bättre genom att handla på Matmissionen visar undersökningen att utan Matmissionens stöd hade deras möjligheter till varierade och hälsosamma val begränsats. 

– Det är viktigt för oss att förstå hur livsvillkoren ser ut för dem vi möter på Matmissionen, därför gör vi den här årliga enkäten för att kunna följa utvecklingen men också belysa problematiken kring ekonomisk utsatthet där matfattigdomen är en allvarlig konsekvens. En rimlig levnadsstandard för alla där ingen riskerar att drabbas av matfattigdom är något som alla partier borde ha högt upp på sina agendor inför valet, säger Johan Rindevall.  

 
Om Matmissionens medlemsenkät 

2024 gjordes för första gången en medlemsundersökning som skulle ge större insikter om i vilken mån Matmissionen bidrar till att lindra matfattigdom. Undersökningen visade sig också ge en unik inblick i en del av befolkningen som är både röstsvag och vars levnadsvillkor sällan följs. Under perioden 22 september - 5 oktober 2025 skickades årets enkät ut via Matmissionens medlemsapp till 24 439 medlemmar. Totalt 5 324 svar samlades in. 
 

Några nyckeltal ur undersökningen på nationell nivå

• 46 procent har bara möjlighet att äta kött eller annan motsvarande protein 2 gånger i veckan eller mindre. 
• 71 procent upplever mindre stress över inköp och kostnader kopplat till mat sedan de blev medlemmar i Matmissionen.  
• 27 procent har pension och 16 procent har försörjningsstöd som huvudsaklig inkomst.  
• I fritextsvar tillhörande fråga om stress över matinköp har minskat till följd av medlemskapet nämner 83 av 2 073 svar hunger, att hoppa över måltider eller alls ha råd med mat, vilket är en ökning med 59 procent mot föregående år (49 av 1 945) 

Lokala resultat

Lokalt i butiken i Skäggetorp Linköping som Östergötlands Stadsmission driver visar resultatet i samma riktning. Över 50 % av medlemmarna som deltog i undersökningen i Matmissionen upplever mindre ekonomisk stress, köper mer frukt och grönt och äter en mer varierad kost sedan de blev medlemmar i Matmissionen. Nästan 60 % anser att ett besök i butiken är en viktig social aktivitet. Undersökningen visar också att över 40 % av medlemmarna nu har pengar över till annat, exempelvis aktiviteter för barnen, kläder eller att gå och simma. 

Jag har nu haft råd med att skicka med en frukt till skolan. Att vi fått ordentligt med grönsaker och färska varor till mat. Vi har kunnat ha råd att unna sonen lördagsgodis och annat som ni erbjudit. Jag har haft råd att dricka te istället för bara varmt vatten. 

Min familj kan köpa mer god mat till ett bra pris. Och tack vare detta har vi råd att köpa mer nödvändiga saker till barnen, kläder, skor och så vidare. Tack så mycket.

Livet är lättare, är så tacksam 

Jag behöver inte längre leta i soptunnor efter mat för att vi ska klara oss

Sover bättre


Vill du veta mer om enkäten och göra ett besök i butiken?
Kontakta Enhetschef Stefan Olsson
010-184 21 38
stefan.olsson@stadsmissionenost.se

Om Matmissionen 
Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är en kedja av sociala matbutiker som möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Matmissionen kombinerar social och ekologisk hållbarhet genom att sälja produkter från dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i ekonomisk utsatthet. Butikerna erbjuder även arbetsträning som gör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar och totalt 18 butiker runtom i landet. www.matmissionen.se

 

Publicerad den 11 november 2025

Kontakta oss

Kansli

Östergötlands Stadsmission
Ågatan 3
582 22 Linköping
Växel 010-184 21 00
Org.nr 822001-0022

Ge en gåva


Gåvobankgiro

900-8780 (900-3849 när OCR-nr anges)

90-konto logotryggtgivande logotryggtgivande logo

© 2023 Östergötlands Stadsmission